ACADEMIE VOOR DE HEBREEUWSE BIJBEL EN DE HEBREEUWSE TAAL |
||
F. Weinreb — De Bijbel als ScheppingINLEIDEND WOORD ZWERVEND EN DOLEND
Menigeen die het verhaal van Kaïn leest, krijgt bij de
mededeling, dat deze na de broedermoord zijn levensweg zal moeten
voortzetten “zwervend en dolend”, het gevoel van mede-begrijpen,
hoe zwaar de gevolgen zijn van deze euveldaad. De aarde kon hem
niet meer voeden; doordat hem ter bescherming een bepaald teken
werd gegeven, werd hem een lang leven verzekerd. Naar onze
maatstaven een rijkelijk milde behandeling voor deze eerste
broedermoordenaar. Althans schijnbaar; want de dood zou een
verlossing uit langdurig lijden en vertwijfelen zijn geweest.
Merkwaardig is, dat de naam van zijn laatst bekende afstammeling
“Tubal-Kaïn”, werd gedragen door de “eerste bewerker van
metalen”, in feite dus de grondlegger van alle technische
wetenschappen en de stamvader van onze industriële samenleving.
In sommige kringen wordt deze naam gebruikt als symbool voor de
mens, die naar vrijheid en zelfstandigheid streeft. Ieder, die
deze drang naar vrijheid en vooral geestelijke vrijheid in zich
voelt, weet, dat hij zijn weg zwervend en dolend zelf moet
zoeken, totdat op meestal onverwachte wijze licht voor hem gaat
gloren. EEN VASTE RICHTLIJN ONTBREEKT
Meestal werpen zich wel gidsen op, die de zoeker op ‘s levens
wegen hun voorlichting aanbieden. In de regel verlangen zij
onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan hun voorschriften; slechts
weinigen staan de mens toe zich te ontwikkelen naar de aard die
hem ingeboren is of schijnt. Ook als zij naastenliefde
aanbevelen, breekt hun belangstelling meestal af, wanneer men hun
spreken of preken niet onvoorwaardelijk aanvaardt. Is het
onredelijk een ruimer begrip voor de behoefte aan ongeknotte
groei te verwachten? LATEN HEILIGE BOEKEN ONS IN DE STEEK?
Van een aantal volkeren, nu nog krachtig voortlevend maar ook
reeds in de oudheid van het toneel verdwenen, zijn ons Heilige
Boeken bekend. Voor zover het mogelijk is van de inhoud kennis te
verkrijgen, lijkt de theorie wel zeer aanlokkelijk, dat deze
boeken één gemeenschappelijke oorsprong moeten hebben, of althans
een zo sterke overeenkomst vertonen, dat men geneigd is, daarin
één gemeenschappelijke factor te vermoeden. Door vergelijking van
verschillende en toch schijnbaar zo verwante beschouwingen hopen
we dan iets meer contact te verkrijgen met de wezenlijke zin
daarvan. Toch blijft dit, ook na jaren van naarstig speuren
“zwerven en dolen”. Het lijkt veel op de zenuwspannende opwinding
van de jager, die zijn buit besluipt, welke hem steeds weer op
het beslissende moment ontglipt. EEN SYSTEMATIEK AANGEWEZEN Als een plotseling helder schijnend licht is nu het boek “De Bijbel als schepping” verschenen. Niet als een bliksemstraal, waarvan het licht even snel verdooft als de flits ons verraste, maar als een opgaande zon, welks licht in kracht gestadig toeneemt. In dit merkwaardige boek wordt bloot gelegd, hoe de oorspronkelijke Hebreeuwse tekst van het Oude Testament een systematiek kenbaar maakt, die door het gehele boek wordt volgehouden. Teksten die tot nu toe volkomen duister bleven, komen in een zinvol licht te staan. Door bestudering van die systematiek wordt het duidelijk, hoe Kaïn met diens nazaat Tubal-Kaïn, de eerste bewerker van metalen of technicus, naar hun geaardheid verwant zijn aan Nimrod, een groot en machtig jager voor het aangezicht des Heren. Ook, dat hun werk als steden- en torenbouwer uiteraard niet tot blijvende resultaten kan voeren (Babylonische spraakverwarring). Zij zijn eigengereid, hebben het contact met hun Schepper verloren, en menen door eigen kracht en inzicht het levensdoel te kunnen bereiken. Dat rechtvaardigt hen, in eigen ogen, dictatoren te zijn, of wrede heersers als Pharao. Maar de toren van Babel blijft onvoltooid en Pharao’s leger wordt verzwolgen door de Schelfzee. “SESAM, OPEN U!”
Op dit toverwoord, - aldus een van de diepzinnige verhalen uit
“Duizend en één nacht”, - opende zich voor Ali Baba de berg en
aan zijn verbaasde ogen vertoonden zich alle schatten waarvan hij
ooit had kunnen dromen en daarnaast nog vele andere, die hij
nooit had kunnen bevroeden. Zo verging het mij toen dit boek tot
mij ging spreken. WAT IS DAN DITSYSTEEM?
Dit wordt gevonden door het Hebreeuws niet alleen te lezen met de
woorden die gevormd worden door de schrifttekens wanneer die
worden beschouwd als letters van het alfabet (alpha, beta, gamma,
delta in het Grieks; of aleph, beth, gimmel, daleth in het
Hebreeuws, dat aan het Grieks voorafging). Maar ook als cijfers,
door diezelfde tekens tegelijker tijd aangeduid,namelijk: 1, 2,
3, 4.
Eén is de Ene of het Ene, in absoluutheid alles omvattend; in
eerste aanleg (en niet-geopenbaard‑zijn) onbenaderbaar en
onkenbaar. Twee is de eerste onderscheiding of het daarmee in tegenoverstelling gedachte, zodra in de ongerepte Eénheid het voornemen gaat ontstaan, zich kenbaar te maken aan en door iets waarneembaars = concreets.
Alle openbaring, levensuiting, groei, kan daarom worden aangeduid
als een impuls uit de Eénheid naar een in ontelbare vormen
waarneembare tweeheid. In het kort aangeduid als 1-2. Hieruit
komt ten langen leste, na veel “zwerven en dolen” voort de
terugkeer naar de Eénheid, aangeduid als 2-1. Het 1e bedrijf van
het drama is het blazen van de levensadem in de neusgaten van de
uit het stof der aarde geformeerde mens, die alzo werd tot een
levende ziel (Genesis 2:7). Het 2e is de verdrijving uit de Hof
van Eden om de aarde te gaan bebouwen “in het zweet uws
aanschijns”. Het 3e bedrijf is de bezinning en de terugkeer. Het
geheel kan worden weergegeven door de korte formule 1-2-2-1 = Uit
de Eénheid naar de tweeheid en terugkeer naar de Eénheid. In
Hebreeuwse tekens, overgezet in overeenkomstige Nederlandse
tekens is dit ABBA. De betekenis van dit woord is, zoals aan de
meesten onzer tijdgenoten welbekend, Vader. Voor wie dit verstaat
is daarmee alles gezegd, wat van een mensenleven kan worden
gezegd.
De schrijver van dit boek is erin geslaagd, de wijsheid van vele
eeuwen, die in kostelijke bibliotheken bijeen gezameld is, in
hedendaags Nederlands over te brengen en voor ons verstaanbaar te
maken, zelfs zonder voorafgaande bestudering van de Hebreeuwse
taal. Door beleving van de universele waarheden, die in het
al-oude geheimschrift van cijfertekens besloten liggen, is hij in
staat, een daaraan overeenkomstig levensbesef bij zijn lezers
wakker te roepen. Hij biedt ons de sleutel voor het ontcijferen
aan. IS HET MOGELIJK DE SLEUTEL TE HANTEREN?
Ik meen te mogen verzekeren, dat dit inderdaad het geval is. Na
mijn overmoedige poging om althans iets van het systeem te laten
zien, moge ik mij verontschuldigen voor het geven van nadere
toelichting. Belangstellenden kan slechts worden aangeraden, het
boek zèlf te raadplegen. Er behoort natuurlijk enige inspanning
toe om zich te gaan bezig houden met een onderwerp dat geheel
nieuw lijkt. Wie onbevooroordeeld wil kennis nemen van hetgeen
hier geboden wordt, zal echter spoedig bemerken, dat de lectuur
hem pakt en dat de gegeven uitwerkingen zich aaneen rijgen tot
een logisch en volkomen verstaanbaar geheel. UIT DE TWEEHEID NAAR DE ÉÉNHEID Als vaststaand durf ik aannemen, dat wij allen de weg hebben te gaan: uit de tweeheid naar de Eénheid. De weg van de “verloren zoon”, van het “Verloren Paradijs” naar het “Herwonnen Paradijs” (Milton), uit Egypte terug naar Kanaän (begrijpend waarom deze tocht die wij allen hebben te volbrengen, 40 jaren moet duren, gemeten naar niet-aardse maatstaf!) Spoedig leren wij inzien, dat het onvermijdelijk is, dat wij veel neigingen moeten afleggen en eigenschappen te boven komen; dat wij inderdaad “opnieuw geboren moeten worden”, vóórdat ons bewustzijn zo geschoold is, dat het de sfeer der Eénheid kan benaderen. Zoals in de bijbel wordt medegedeeld, dat van de velen, die uit Egypte uittrokken, slechts twee Kanaän mochten binnentreden, tezamen met hen, die op de tocht door de woestijn geboren werden. Het beloofde land moet dan nog voet voor voet worden veroverd. DIT IS HET HOOFDDOEL VAN ONS BESTAAN Dat uit dien hoofde alle aandacht, alle toewijding en alle inspanning verdient. In deze fase van ‘s mensen levensweg, - die voor vele tijdgenoten eens moge zijn aangebroken, - kan “De Bijbel als schepping” een krachtige gids zijn. ‘s-Gravenhage, sept. 1963 J.J HOOGEWERF
Bovenstaande tekst is copyright © Erven F. Weinreb. |
|
Copyright © 2024 Academie voor de Hebreeuwse Bijbel en de Hebreeuwse Taal.